Kinezi koji grade most za Borču: Samo ne možemo da se naviknemo na vašu hranu

Kad se od Kovilova krene ka levoj dunavskoj obali, sve opasno miriše na zapuštenost. Avetinjski prazne štale nekadašnje farme, izlokan put i zaparložena zemlja. Život se pomalja iz kampa za smeštaj kineskih radnika koji grade most Zemun-Borča.Spavaonice, restoran, igralište i upravna zgrada, ukupno sedam objekata složenih pod konac, trenutno su druga kuća za 134 Kineza koji su angažovani na ovom gradilištu. Li K, jedan od zamenika direktora projekta, ovde je oko osam meseci još uvek je fasciniran našim „plavim nebom i belim oblacima”.

Iskreno kaže da to dosad nigde nije video, dok nam otvara vrata svoje sobe u jednoj od spavaonica. Krevet, ormar i radni sto na kome je englesko-srpski rečnik. Pokušava da malo savlada naš jezik „kako bi bolje razumeo ovdašnje običaje”, ali izgleda da bolje ide kineski našim inženjerima koje su Kinezi angažovali.

– Radnici slabo barataju engleskim koji je oficijelni jezik na gradilištu, pa je bilo najcelishodnije da neke osnovne pojmove naučim na kineskom, jer nije uvek prevodilac pri ruci – kaže Zoran Petrović, zamenik menadžera za izgradnju mosta, koji ima samo reči hvale za kineske kolege:

– Radni su, disciplinovani i spremni da bez sujete prenesu znanje, a ono nije malo. „Čajna roud end bridž korporejšen” je najpoznatija kineska kompanija ove vrste i oni od deset svetskih rekorda u mostogradnji drže pet!
Radnici Lu Šang Vej i Džang Den Bing slobodno vreme prekraćuju igrajući basket, a za rekreaciju imaju još na raspolaganju stoni tenis. Kažu da su se već navikli na Srbiju, odlaze do Beograda, šetaju Kalemegdanom ili pored Save.

– Jedino ne mogu da se naviknem na vašu hranu – iskren je Vej, dok njegov kolega Bing malo više čezne za rodnom grudom koju može posetiti jednom godišnje, a planirano je da most bude izgrađen u jesen 2014. godine.
Ipak, ne moraju da se muče sa našom kuhinjom, jer se u restoranu priprema isključivo kineska hrana, a Džao Čeng Li, takođe jedan od zamenika direktora, otkrio je kineske restorane u Beogradu.
– Dosta su autentični, a često se najavimo pa nam kuvari spreme nešto i po našoj želji ! – kaže Li.

Čeličnim pomoćnim mostom koji je sa borčanske strane izgrađen u dužini od 781 metar upućujemo se ka gradilištu. Sa njegovih platformi izvode se radovi na pravom mostu. Upravo sa druge platforme, na sredini reke, u toku je pobijanje šipova za stub glavnog raspona mosta preko plovnog puta, a sa prve platforme uz obalu već je završeno pobijanje jedanaest šipova ispod rečnog dna za noseći stub.

Bruje nove mašine, radnici vare i nameštaju konstrukcije, iz blatnjave zemlje se polako pomaljaju temelji nosećih stubova.

 

Izvor: Blic