Beograd — U vozilima gradskog prevoza tokom oktobra prosečno beleženo 200.000 očitavanja karata. Od 600.000 Beograđana s pretplatnim kartama, tek polovina ih dopunjuje.
Kratko je trajao strah od nepoznatog, novog sistema naplate i kontrole karata u javnom prevozu u Beogradu.
Postrojavanje za ulaz i izlaz, na prednja, srednja ili zadnja vrata, odavno niko ne poštuje, a i sve je manje putnika koji karticu drže nagotovs, pišu Novosti.
Prema podacima Direkcije za javni gradski prevoz, u oktobru je prosečno dnevno bilo oko 200.000 očitavanja, najviše na liniji “95”, koja saobraća od novobeogradskog Bloka 45 do Borče 3.
Imajući u vidu procene da dnevno autobusi, tramvaji i trolejbusi prevezu između 1,5 i 1,7 miliona putnika, savesnih je malo, čak ako se uzme u obzir oko 300.000 vlasnika personalizovanih kartica, pod pretpostavkom da uživaju u pruženoj povlastici i ne overavaju kartu.
Posle višemesečnih gužvi u redovima za izdavanje personalizovanih kartica, i konačno izdatih oko 600.000, u oktobru je dopunjena tek polovina – 295.536. Iako se u odnosu na septembar ovaj broj povećao za oko 10.000, podaci govore da se smanjio broj zaposlenih koji plaćaju mesečnu pretplatnu kartu za 5.000. Za oko 8.000 je opala i tražnja karata za srednjoškolce. Zanimljivo je da su najugroženiji – penzioneri i nezaposleni ujedno i najsavesniji. U obe kategorije broj dopuna se povećao za oko 2.000.
“U prvoj zoni integrisanog tarifnog sistema u oktobru je zabeleženo 268.641 dopuna. U ITS 1 i 2 ukupno je bilo 16.244 dopune, dok je u ITS 2 dopunjeno 10.551 kartica. Mesečni prihod od dopune nepersonalizovanih kartica u oktobru je iznosio oko 240 miliona dinara”, kažu u Direkciji.
Manji broj očitavanja mogao bi da bude posledica ukidanja te obaveze za putnike koji imaju personalizovane kartice, ali i rada kontrolora, koji, stiče se utisak, posao često obavljaju po sistemu “gledanja kroz prste”. To dodatno ohrabruje sugrađane koji pokušavaju da uštede svaki dinar, te pripremljenu nepersonalizovanu karticu prislanjaju na aparat tek ukoliko kontrola uđe u vozilo i zatraži to od njih.
U prva tri meseca, kada su počeli s proverom putnih isprava, napisali su čak 39.000 opomena, dok su u septembru izdali 141 doplatnu kartu i 28 opomena, a u oktobru 344 doplatne karte i 396 opomena.
“Broj putnika koji je zatečen bez karte ne može se pouzdano utvrditi”, dodaju u Direkciji.
U vozilima javnog gradskog prevoza instalirano je 7.000 validatora. Mnogi su prošli vandalima kroz ruke, pa su bili zamenjeni, ali podatak o tom broju nismo dobili od nadležnih. Odlukom o javnom linijskom prevozu regulisano je da automati moraju da postoje u zoni svih vrata, a ugovorna obaveza konzorcijuma “Apeks” je da u što kraćem roku otkloni nedostatke, popravi kvar ili zameni čitač.